• Home
  • /Columns Wouter
  • /Column Wouter: Geld & belastingtarieven in relatie tot KOA: een terugblik (deel 3)
Column Wouter: Geld & belastingtarieven in relatie tot KOA: een terugblik (deel 3)

Column Wouter: Geld & belastingtarieven in relatie tot KOA: een terugblik (deel 3)

Deel 3: Loterijen, afdrachten & staatskas

Belangrijk binnen de discussie rondom KOA: de Lotto, de Staatsloterij, het Holland Casino, de Postcodeloterij, de Goede Doelen. In dit derde deel van de terugblik komen ze allemaal aan bod.

NOC-NSF is voor bijna de helft van haar budget afhankelijk van de verplichte afdracht van stichting De Lotto (Lotto/Toto/Krasloten) en er zitten zelfs namens NOC-NSF zelfs twee mensen in de Raad van Commissarissen en drie mensen in de Beneficientenraad van De Lotto. Het huidige wetsvoorstel voor online kansspelen maakt het mogelijk dat andere aanbieders online op de Nederlandse markt komen met o.a. sportweddenschappen. Aangezien de Toto, die dat nu als enige bij het Nederlandse publiek sportweddenschappen mag aanbieden, niet erg in trek is begrijp ik dat deze zich zorgen maken. Maar het huidige wetsvoorstel gaat helemaal niet over het spel Lotto, en daar komt toch het meeste geld vandaan. Ook de Lotto krijgt wel concurrentie van buitenlandse aanbieders maar daarvoor moet eerst nog een ander wetsvoorstel voor komen. Daarnaast hebben buitenlandse aanbieders, die graag ook een Nederlandse vergunning willen hebben voor het Lottospel, allang aangegeven dat ze graag 40% willen afdragen aan Goede Doelen en de sport.

 

Voordat het wetsvoorstel Kansspelen Op Afstand naar de Tweede Kamer werd verzonden, is het besproken in de ministerraad – waar dus ook de ministers van Sport, Cultuur, Financiën en andere ministers hun mening mogen geven. Er blijkt dat daar afgesproken is dat De Lotto en de Staatsloterij mogen fuseren. Alleen met die belofte was er blijkbaar steun voor het wetsvoorstel dat als doel heeft online spelers te beschermen. NOC-NSF was ineens erg stil en leek opeens voorstander van het wetsvoorstel – niet helemaal vreemd natuurlijk, als je kijkt naar de bedragen die de Staatsloterij nu rechtstreeks in de Staatskas stort. Persoonlijk hoop ik dat de overheid een vast bedrag uit de “algemene middelen” aan NOC-NSF gaat geven en dat deze daarmee onafhankelijk wordt van omzet bij Kansspelen.

De Lotto kan dan sportclubs en sportbonden blijven sponsoren maar dan uit haar sponsorbudget en niet uit de pot van de verplichte afdracht. Ik krijg wel eens de indruk dat sportbonden nu gevraagd wordt om mee te werken aan de naamsbekendheid van de Lotto, en in ruil daarvoor meer geld verplicht afdragen aan de sport dan de huidige wet nu voorschrijft. Niet in percentage maar in absolute bedragen.

De ACM, die toestemming moet geven voor de fusie, had haar bedenkingen bij  de fusie in de huidige situatie en met de huidige wet. Misschien dat dit anders zou zijn als online kansspelen in Nederland zijn toegestaan via KOA, en er dus meerdere aanbieders op de Nederlandse markt mogelijk zijn.

Ook hier hebben, net als de automatenhallen en het Holland Casino, huidige aanbieders Staatsloterij en Postcodeloterij al aangekondigd dat ze een online kansspelvergunning gaan aanvragen – niet voor loterijen, maar voor andere casinospelen. Niet om daarvan ook 40-50% af te dragen aan Goede Doelen, maar om naar eigen zeggen het eigen merk te verstevigen.

Hoe dit allemaal zich tot elkaar verhoudt, en welke inkomsten er allemaal richting staatskas vloeien of zouden kunnen vloeien, bespreek ik in het vierde deel van deze terugblik.

 

Over Wouter Gerrits
De komende maanden zal Wouter Gerrits met zijn vaste column “Over Wet & Beleid” eens per twee weken een update geven over de stand van zaken van het Nederlandse kansspelbeleid. Wouter volgt al jarenlang de wettelijke ontwikkelingen op de voet, en heeft intussen een uitgebreid dossier aangelegd van alle relevante ontwikkelingen van de laatste jaren.

Hoe hij hiertoe gekomen is? “Vlak na de pokerhype, zeg rond 2009, was ik regelmatig online aan het pokeren. Af en toe had ik geluk en won ik een paar honderd dollar, maar over het algemeen verloor ik. Om te proberen een betere speler te worden, kwam ik al snel terecht bij de diverse online pokerfora. Daar ging het in discussies vaak over de kwestie of poker nu een kansspel was of een behendigheidsspel. Ik besefte dat voor doorgewinterde professionals het skill aspect belangrijk was, maar dat voor mensen als ik die niet pokerden met allerlei ingewikkelde kansberekeningen het misschien wel fijn is dat poker valt onder de kansspelwetgeving, en de daarbij horende bescherming vanuit de Nederlandse overheid. Niet alleen de regering dus, maar de invloed van alle politieke partijen in Eerste en Tweede Kamer. Mijn interesse komt deels voort uit irritatie over het soms trage proces van regulering. Een traagheid waarmee de online speler, de Nederlandse consument, allerminst is gediend.“

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*