De Kansen van KOA

De Kansen van KOA

Politiek gezien was week 1 van 2016 een nogal bewogen week, door het amendement van Kamerleden Mei Li Vos en Jeroen van Wijngaarden waarin werd gekozen voor (toch) een uniform belastingtarief.

Op verzoek van Ik Ben KOA dook onze vaste columnist Wouter Gerrits eens in de boeken: wat is er de afgelopen twee jaar allemaal gebeurd rondom het wetsvoorstel KOA – en waarom? En: wat zijn eigenlijk de kansen van KOA in de Eerste en Tweede Kamer?

Nu duidelijk is dat op in de lente van 2016 de Tweede Kamer gaat vergaderen over de voorgestelde wet Kansspelen Op Afstand (KOA) is het misschien goed voor de bezoekers van dit platform om eens op een rijtje te zetten waar men het eigenlijk over gaat hebben.

Bij deze behandeling in de Kamer zullen alle politieke partijen dus debatteren over de voorgestelde wet KOA. Andere voorstellen zoals de fusie van de Staatsloterij en de Lotto, veranderingen in het loterijenstelsel en verkoop van Holland Casino staan officieel niet op de agenda – maar ik verwacht dat deze ook zeker aan bod zullen komen.

Wat eraan vooraf ging
Op 18 juli 2014 diende voormalig Staatssecretaris Fred Teeven het wetsvoorstel KOA in bij de Tweede Kamer met daarbij een uitgebreide toelichting, het advies van de Raad van State en reacties op de internetconsultatie.

De Tweede Kamer had een groot aantal vragen maar Staatssecretaris Teeven kreeg niet meer de kans om deze te beantwoorden omdat hij moest aftreden door de deal die hij 15 jaar eerder maakte met crimineel Cees H. De nieuwe Staatssecretaris Dijkhoff antwoordde de Tweede Kamer begin april 2015 onderbouwd met een groot aantal onderzoeken. Daarmee werd duidelijk, dat afgezien van enkele wijzigingen, de ingeslagen weg van Teeven werd vervolgd.

Voor de Tweede Kamer waren de antwoorden niet voldoende om een beslissing te nemen over de voorgestelde wet. Zij organiseerde in mei 2015 een hoorzitting waarbij door de Tweede Kamer leden direct vragen konden worden gesteld aan een groot aantal belanghebbenden uit binnen- en buitenland. Van de hoorzitting is geen verslag maar het werd wel live uitgezonden op het internetkanaal van de Tweede Kamer. Gaming In Holland heeft hiervan een korte samenvatting gemaakt, en zette de gehele hoorzitting ook op YouTube. Daarnaast voegde de VAN Brancheorganisatie alle beschikbare vooraf ingediende gespreksnotities samen.

Nog steeds had de Tweede Kamer niet voldoende informatie en stelde een tweede schriftelijke vragenronde in. Opnieuw bracht Staatssecretaris Dijkhoff een paar kleine wijzigingen aan en beantwoordde hij de vragen. Dit was een maand geleden, in december 2015.

Voorstellen vanuit de Kamer
Vanuit de Tweede Kamer kwamen er voorstellen om de wet te veranderen. Zo kwam Jeroen van Wijngaarden van de VVD met een voorstel om de vrijstelling van KSB bij niet-bedrijfsmatige kansspelen te verhogen naar € 900,-. En samen met Tjeerd van Dekken en Mei Li Vos (beide PvdA) stelde hij voor om risicovolle weddenschappen niet toe te staan onder een Nederlandse vergunning, en tevens bepleitte hij een meldingsplicht voor aanbieders bij verdachte wedpatronen.

Komt KOA, inclusief uniform belastingtarief, wel door de Tweede Kamer?
De coalitiepartijen lijken elkaar ook in de Tweede Kamer dus gevonden te hebben, maar daar was nog wel een belangrijke wijzingen aan het wetsvoorstel voor nodig. Immers, de PvdA was vanaf het begin al tegen twee verschillende belastingtarieven voor online (20%) en offline (29%) kansspelen.

Wat de VVD en PvdA Tweede Kamerleden deze week als amendement hebben ingediend is om het verschil in belasting te schrappen en deze voorlopig op 29% te houden, zowel voor online als voor landbased casino’s. Wel stellen ze voor om binnen drie jaar te bekijken of dit tarief niet 25% kan worden als de belastingopbrengst erg meevalt.
Het lijkt op voorhand de verwachting dat de wet met de voorgestelde wijzigingen aangenomen zal worden in de Tweede Kamer. Immers, PvdA en VVD zijn indieners van het amendement, en hebben in de Tweede Kamer gezamenlijk een meerderheid van 76 van de 150 zetels.

Geen meerderheid in Eerste Kamer

Maar daarna zal het (gewijzigde) wetsvoorstel nog als geheel moeten worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. En daar hebben PvdA en VVD slechts 21 van de 75 zetels!

VVD (13 zetels)
PvdA (8 zetels)

D66 (10 zetels)
CDA (12 zetels)
PVV (9 zetels)
PvdD (2 zetels)
50PLUS (2 zetels)
OSF (1 zetel)
SP (9 zetels)
GroenLinks (4 zetels)
ChristenUnie (3 zetels)
SGP (2 zetels)

Zelfs als we er van uitgaan dat D66 voorstander van de wet is (geen zekerheid maar wel een logische aanname, gezien de weliswaar met enige tegenzin aangenomen motie op het D66 congres van 2012), dan is de meerderheid er nog steeds niet.

Ik verwacht niet dat SGP, CU, GroenLinks en SP voorstander van de wet zijn – waardoor alles afhangt van CDA en/of PVV.

Of deze partijen voorstander zijn van de KOA of nog wijzigingen willen aanbrengen zal waarschijnlijk wel blijken in het debat in de Tweede Kamer komende lente. En daarnaast kunnen Kamerleden natuurlijk ook anders stemmen dan de rest van hun partij. En gezien eerdere uitlatingen in andere functies van sommige leden, is dat niet helemaal ondenkbaar.

Spannende tijden
Het blijft vooralsnog dus nog spannend of de Koning ergens later dit jaar de wet KOA zal kunnen aankondigen in de Staatscourant. Hopelijk is de Kansspelautoriteit er helemaal klaar voor, want die moeten daarna vergunningen aanvragen gaan beoordelen en vergunningen gaan verstrekken.

Ik kijk in ieder geval uit naar het debat! En waar mogelijk, zal ik dit hier op Ik Ben KOA proberen te duiden.

 

Over Wouter Gerrits
De komende maanden zal Wouter Gerrits met zijn vaste column “Over Wet & Beleid” eens per twee weken een update geven over de stand van zaken van het Nederlandse kansspelbeleid. Wouter volgt al jarenlang de wettelijke ontwikkelingen op de voet, en heeft intussen een uitgebreid dossier aangelegd van alle relevante ontwikkelingen van de laatste jaren.

Hoe hij hiertoe gekomen is? “Vlak na de pokerhype, zeg rond 2009, was ik regelmatig online aan het pokeren. Af en toe had ik geluk en won ik een paar honderd dollar, maar over het algemeen verloor ik. Om te proberen een betere speler te worden, kwam ik al snel terecht bij de diverse online pokerfora. Daar ging het in discussies vaak over de kwestie of poker nu een kansspel was of een behendigheidsspel. Ik besefte dat voor doorgewinterde professionals het skill aspect belangrijk was, maar dat voor mensen als ik die niet pokerden met allerlei ingewikkelde kansberekeningen het misschien wel fijn is dat poker valt onder de kansspelwetgeving, en de daarbij horende bescherming vanuit de Nederlandse overheid. Niet alleen de regering dus, maar de invloed van alle politieke partijen in Eerste en Tweede Kamer. Mijn interesse komt deels voort uit irritatie over het soms trage proces van regulering. Een traagheid waarmee de online speler, de Nederlandse consument, allerminst is gediend.“

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*